Fabric of Life Award awarded to two sources of fashion inspiration

För andra året i rad delas Paul Frankenius pris Fabric of Life Award ut i Borås. Det prestigefyllda priset har i år inte en, utan två, mottagare.

Priset instiftades 2021 och delas i år ut i samband med att konferensen Next Textile äger rum på Textile Fashion Center i Borås.

– Det som vi brinner för är att lyfta fram unga entreprenörer och unga designers som gör saker på ett nytt och inspirerande sätt. Det är fantastiskt att få vara med och göra detta, säger Paul Frankenius.

Designern Selam Fessahaye har rönt stora framgångar sedan debuten på Stockholm Fashion Week 2018. Hennes konstnärliga uttryck, användandet av överblivet material och mångfalden som visas upp på hennes modevisningar har gjort stora avtryck i branschen. Hennes arbete har rönt internationell uppmärksamhet i så väl Vogue som Elle och kreationerna har burits av stora namn som Beyoncé, Tracee Ellis Ross, Sam Smith, Lil Nas X och kronprinsessan Victoria.

Utöver designern Selam Fessahaye prisas också den här gången ett stort, internationellt företag med många år på nacken.

Friluftsföretaget Patagonia Inc grundades 1973 av Yvon Chouinard. Sedan dess har företaget tagit ett stort miljöansvar samtidigt som de byggt upp ett välrenommerat, internationellt varumärke. I år uppmärksammades valet att föra över hela ägandet av företaget till Patagonia Purpose Trust för att se till att företagets vinster fortsatt går till att stödja olika miljöskyddsinitiativ.

– Det blir ett slags lifetime achievement award, säger Paul Frankenius och tillägger:

– Vi inriktar oss ju mycket mot unga designers och entreprenörer, som nu får känna att de är i sällskap av pionjärer inom hållbarhet och mode.

Mottagarna får utöver äran också 10 000 euro och varsin skulptur av Boråskonstnären Eva Hild.

Patagonias skulptur har redan levererats till Kalifornien, och prissumman skänks i deras fall till deras miljöfond ”1% for the planet”.